DYSCALCULIE IS LASTIG

Dyscalculie is lastig D Wat is dyscalculie precies? Wat is de impact ervan en waarom gaat het vaak samen met ADHD of dyslexie? De Vlaamse hoogleraar orthopedagogiek en dyscalculie-expert Annemie Desoete geeft antwoord. En stelt ook: ‘Heb oog voor de sterke kanten’. TEKST: ANNEMIE DESOETE 28 I&W MAGAZINE NR1 - 2024 yscalculie is een ‘hardnekkig probleem met het leren en vlot/accuraat oproepen/toepassen van reken-/ wiskundekennis’1. Bij dyscalculie verloopt o.a. het leren hoofdrekenen, onthouden van de tafels, klokkijken, minder vlot en automatisch. Ook blijven deze problemen levenslang in zekere mate aanwezig. Ze geven moeilijkheden bij het studeren, maar ook tijdens het dagelijkse leven (betalen, klokkijken, plannen, iets opzoeken). Hoe hardnekkiger de problemen, des te waarschijnlijker is er sprake van dyscalculie2. “Waarom de school een helse periode was? Omdat ik altijd een enorme druk op me voelde. ‘Doe je boek open op pagina 68’. Daar gaan we weer! Waar is die pagina 68? Ondertussen hebben zij de titel al opgeschreven, terwijl ik nog op zoek ben naar die pagina 68”3. Dyscalculie heeft dus ook in de middelbare school en vervolgopleidingen een grote impact op vakken zoals wiskunde, maar ook op tal van andere vakken zoals geschiedenis (tijdslijnen, tijdsnoteringen), natuurkunde, (tussenaanduidingen), scheikunde (verhoudingen en proporties van volumes), aardrijkskunde (breedtelijnen, tijdzones) en boekhouding (een balans opmaken) enz. “In de middelbare school had ik zeer goede punten voor alle taalvakken. Ik vond die vakken leuk en ik was daar goed in. Ik had echter drie keer meer tijd nodig dan de anderen voor wiskunde. Hoofdrekenen, werken met breuken en kommagetallen, procenten uit het hoofd uitrekenen, dat ging helemaal niet. Anderen hadden daar geen problemen mee, bij mij ‘ging dat er maar niet in”4 Comorbiditeit Dyscalculie gaat vaak samen met dyslexie (bij 11% - 70% van de kinderen met dyscalculie5) of ADHD (bij 5% - 30% van de kinderen met dyscalculie6). Toch wordt deze comorbiditeit (dubbeldiagnose) vaak niet herkend. Comorbiditeit zou vooral voorkomen bij kinderen met ADHD van het inattentieve subtype7. Comorbiditeit komt vaker voor dan men kan verwachten op basis van toeval. Hiervoor zijn een aantal mogelijke verklaringen. Het

29 Online Touch DYSCALCULIE IS LASTIG Home


You need flash player to view this online publication